پتانسیل بالای تشکل‌های کارفرمایی و کارگری در پیگیری مطالبات کارگران

کارشناس روابط کار با بیان اینکه تشکل‌ها به عنوان بازوان اجرایی وزارت کار محسوب می‌شوند، تاکید کرد: تشکل‌های کارفرمایی و کارگری دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی در پیگیری مطالبات کارگران هستند.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس روابط کار در گفت‌وگویی پیرامون اثرگذاری و نقش آفرینی تشکل‌ها در کشور بخصوص نقش آن ها در پیگیری مطالبات کارگران و حل و فصل مشکل بنگاه‌ها اظهار کرد: تشکل‌های کارفرمایی و کارگری دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی هستند با توجه به این موضوع می‌توانند در مسایل مختلفی همچون آموزش نیروی کار، اطلاع از تعداد کارگران بنگاه‌ها، پیگیری وضعیت قراردادهای کار، حقوق و دستمزد و شناسایی کارگاه‌های غیرمجاز و بنگاه‌های راکد و غیرفعال ایفای نقش کنند.

وی در این راستا افزود: تشکل‌ها به عنوان بازوان اجرایی وزارت کار می‌توانند در پیگیری و انجام ماموریت‌ها و تحقق برنامه‌های وزارت کار به کمک بیایند از این رو با توجه به رویکرد دولت چهاردهم مبنی بر رعایت اصل سه جانبه‌گرایی و مشارکت جمعی، انتظار می‌رود به نحو شایسته از ظرفیت تشکل‌ها استفاده شود.

این کارشناس روابط کار تصریح کرد: با توجه به آنکه تشکل‌ها از نزدیک در جریان موضوعات و مسایل اقتصادی و روز کارگران و کارفرمایان مواجه هستند پس بهتر می‌توانند به واسطه مشارکت و تخصصی خود در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها مفید واقع شوند.

گفتنی است، مطابق ماده ۱۳۱ قانون کار به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران و کارفرمایان، کارگران مشمول قانون کار و کارفرمایان یک حرفه یا صنعت می‌توانند نسبت به تشکیل انجمن صنفی اقدام کنند.

براین اساس بسیاری از کارشناسان بر این موضوع تاکید دارد که در مجموعه‌ها و بنگاه‌هایی که همراهی و تعامل نزدیک میان کارگر و کارفرما برقرار است و بیان مشکلات و مطالبات در سایه همدلی صورت می‌گیرد، اختلافات کارگری و کارفرمایی به ندرت دیده نمی‌شود و نیروهای کار در محیطی به دور از تنش و درگیری و با حس آرامش و امنیت به کار و تولید می پردازند.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود